środa, 12 lutego 2014

O książkach

Idąc dalej tropem zmian udostępniam wpis, który powstał jakiś czas temu w miejscu, którego dziś już na moim blogu nie ma, ale to, co zostało napisane warto pozostawić. Wkrótce pojawi się i osobna lista polecanych przeze mnie książek.

A dziś to, co już było:

"Chcę Wam polecić do przeczytania kilka książek, który wpłynęły na mój rozwój i zmieniły moje życie. Polecam tu w większości te książki, które przeczytałam i dla mnie są cenne i godne polecenia, choć to oczywiście mój osobisty odbiór.

Niektóre z nich możecie dostać na Mamania

Zaczynałam od:
1.      "Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły" Faber Adele, Elaine Mazlish
2.     "Wyzwoleni rodzice, wyzwolone dzieci" Faber Adele, Elaine Mazlish
3.     "Rodzeństwo bez rywalizacji" Faber Adele, Elaine Mazlish

Są to książki, które otwierają się na uczucia dzieci i rodziców. Pokazują jak nasz język czasami zamyka drogę do kontaktu. Jest w nich sporo rad, pomysłów i narzędzi, jak zacząć mówić, by zmienić nasze relacje z dzieckiem. Pamiętam, że było tam napisane, że zamiast krytykować dziecko za pozostawiony na naszym łóżku mokry ręczni, mówimy do dziecka coś w stylu "mokry ręcznik moczy moje łóżku, nie chcę spać w mokrej pościeli." Jest sporo przykładów jak zamienić stare sformułowania na nowy język.

Kolejnym krokiem było już Porozumienie bez Przemocy i to ono zupełnie odmieniło moją świadomość. Nie jestem nową osobą, nadal mam sporo nawyków, kieruję się czasami rutyną, choć zawsze po niej przychodzi refleksja, moja świadomość daje mi znać, że następnym razem chcę inaczej. To książki, które pomogły mi zamienić MUSZĘ, POWINNAM, WYPADA na CHCĘ, POTRZEBUJĘ, WYBIERAM. To książki, dzięki którym lepiej rozumiem samą siebie i innych, a relacje z drugim człowiekiem są dla mnie głębsze. Czuję większą odpowiedzialność za własne życie. A co do dzieci, to książki te pomogły mi budować z nimi bliską i trwałą więź i być świadomą w kontakcie z nimi i ze sobą.

1.     "Porozumienie bez przemocy" Marshall B. Rosenberg
2.     "Porozumienie bez przemocy. Ćwiczenia" Holler Ingrid
3.     "Wychowanie w duchu empatii" Marshall B. Rosenberg
4.     "Tańcowała żyrafa z szakalem" Rust Serena
5.     "Porozumienie bez przemocy w związkach" Larsson Liv
6.     "To, co powiesz może zmienić świat"  Marshall B. Rosenberg
7.     "Wdzięczność. Najtańszy bilet do szczęścia" Larsson Liv
8.     "Dialog zamiast kar" Żuczkowska Zofia Aleksandra
9.     "Szanujący rodzice, szanujące dzieci. Jak zmienić rodzinne konflikty we współdziałanie" Marshall B. Rosenberg

Dla rodziców spodziewających się pierwszego dziecka lub mających małe dziecko, choć nie tylko, bo ja niektóre z nich przeczytałam mając już starsze dzieci i też wiele z nich wyniosłam:

1.     "Droga Mleczna"  Didierjean-Jouveau Claude
2.     "Poród bez granic" Didierjean-Jouveau Claude
3.     "Nosimy nasze dziecko" Didierjean-Jouveau Claude
4.     "Nie płacz maleństwo" Didierjean-Jouveau Claude
5.     "Więź daje siłę. Emocjonalne bezpieczeństwo na dobry początek"
6.     "W głębi kontinuum" Liedloff Jane
7.     "Dziecko z bliska" Stein Agnieszka
8.     "Księga rodzicielstwa bliskości" William Sears, Martha Sears
9.     "Księga dziecka. Od narodzin do drugiego roku życia"
10. "Moje dziecko nie chce jeść" (rozwiewa wiele obaw i stereotypów co do żywienia dzieci. Moim zdaniem warto ją przeczytać!)
11. "Poradnik dla zielonych rodziców" Reni Jusis, Magda Targosz

 Dla każdego rodzica, wychowawcy, opiekuna. Oprócz tych powyżej już wspomnianych polecam również:

1.     "Rodzicielstwo przez zabawę" Lawrence J. Cohen
2.     "Siłowanki. Dzikie harce, których potrzebuje każda rodzina" Anthony T. DeBenedet , Lawrence J. Cohe
3.      "Nie przydeptuj małych skrzydeł" Wnęk-Joniec Katarzyna
4.     "Kiedy Twoja złość krzywdzi dziecko. Poradnik dla rodziców" opracowanie zbiorowe

Książki Duńskiego terapeuty Jespera Julla

1.     "Twoja kompetentna rodzina"
2.      "Przestrzeń dla rodziny"
3.     "Uśmiechnij się siadamy do stołu"
4.     "Być mężem i ojcem. Książka dla niego"
5.     "Twoje kompetentne dziecko"
6.     <"Nie" z miłości. Mądrzy rodzice. Silne dzieci>
7.     "Życie w rodzinie"
8.     "Agresja nowe tabu"

I jeszcze kilka dotyczących relacji z dzieckiem

1.     "Wychowanie bez porażek" Gordon Thomas
2.     "Wychowanie bez porażek w praktyce" Gordon Thomas
3.     "Wychowanie bez porażek w szkole" Gordon Thomas
4.     "Dogadać się z dzieckiem" Berend Joanna, Sendor Magdalena
5.     "Wychowanie bez nagród i kar" Kohn Alfie

Dalszy ciąg książek dotyczących dzieci, też tych, które nadal "mieszkają" w nas. Nasze wewnętrzne dziecko:

1.     "Jak kochać dziecko. Dziecko w rodzinie." Janusz Korczak
2.     "Twoje ocalone życie" Alice Miller
3.     "Zniewolone dzieciństwo" Alice Miller
4.     "Gdy runą mury milczenia" Alice Miller
5.     "Bunt ciała" Alice Miller
6.     "Dramat udanego dziecka" Alice Miller

A mnie polecono:

1.     " Dziecko wolne od stresu"
2.     "10 minut uważności"
3.     "Dary codzienności"
4.     "Życie piękna katastrofa"
5.     "Świadomą drogą przez depresję"
6.     "Rozwijanie uważności na co dzień" Jakubczak
7.     „Przebudzenie”  Anthony de Mello
8.     "Empatyczna klasa. Relacje, które pomagają w nauce" Hart i Hodson 

A dziś, początkiem października 2013 przeczytałam artykuł Agnieszki Stein, psycholożki, promującej Rodzicielstwo Bliskości, na stronie portalu Bliżej Dziecka i tam Agnieszka poleca:

„Momo” Michaela Ende

8.10.2013

Trafiłam na kolejną książkę, która może okazać się dla mnie rozwojowa. Poleca ją autorka bloga: Refleksje Marty Be

John Bradshaw
''Powrót do swego wewnętrznego domu. Jak odzyskać i otoczyć opieką swoje wewnętrzne dziecko.'' Wydawnictwo Medium

2 komentarze:

  1. Johna Bradshaw trudno dostać, ale książka jest rewelacyjna. Dziękuję za polecenie mojego bloga. Ja polecam Juula - wszystko, Alfiego Kohna koniecznie Mądrych rodziców oraz Thomasa Gordona, bo dzięki nim nauczyłam się PbP :-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Zgadzam się z Martą. Juul i Alfie Kohn-odkrywcze!

    OdpowiedzUsuń